HIP DYSPLASIA

pic6
אגן של כלב (בריא)

מפרק מסוג זה הדומה למכתש ועלי מאפשרים תנועה חופשית, המפרק מעוגן בעזרת רקמת חיבור גידים ושרירים ומכיל בתוכו נוזל צמיג התורם לתנועה חלקה של המפרק
HD נגרם כתוצאה מפגיעה ברקמה התומכת של המפרק כתוצאה מהיחלשות גידים ושרירים הסובבים אותו. תהליך זה מוביל לחוסר יציבות שבעקבותיו נוצר שינוי במבנה המפרק. שינויי המבנה פוגעים בהתאמה שבין שני חלקי המפרק. השינויים הנ"ל יכולים להיות חד או דו צדדיים. המחלה היא בעלת רקע גנטי ואופיינית בעיקר לכלבים מגזעים גדולים כגון רועה גרמני ורטריוור, אולם היא יכולה גם לפגוע במגוון גזעים נוספים.משקל עודף הוא גורם סיכון נוסף המזרז את מהלך המחלה ומחריף אותה.י

סימנים קליניים

המחלה יכולה לפגוע בכלבים בכל הגילאיים. "צליעה קרה", כלומר צליעה לאחר מנוחה וקושי במעבר משכיבה לעמידה, הוא המאפיין העיקרי של המחלה, לפחות בתחילתה. בשלבים מתקדמים יותר הכלב מתקשה לבצע כל סוג של פעילות גופנית.

גורמי סיכון

גזע-המחלה היא בעלת מרכיב גנטי ונפוצה בעיקר בכלבים מגזעים גדולים כגון רועה גרמני, ברניז מאונטיין דוג ורטריוור, אך יכולה להגיע בכל גזע.
תזונה-השמנה מהווה גורם סיכון ללקות במחלה ומחמירה את מצב הכלב היות ונוצר לחץ ועומס על המפרק. בכלבים בעלי נטייה ובכלבים חולים מומלץ להפחית כ-25% מכמות המזון הניתנת.

פעילות גופנית –נושא זה שנוי במחלוקת היות ופעילות ספורטיבית שגורמת לעומס על המפרק כמו לדוגמא קפיצות יכולה להאיץ את מהלך המחלה, לעומת זאת פעילות ספורטיבית מתונה כגון שחיה או ריצה יכולות לחזק.

אבחון HD
אבחון המחלה הוא שילוב של בדיקה פיזיקאלית הכוללת בדיקת צליעה ובדיקת המפרקים תחת הרדמה, איסוף היסטוריה מהבעלים לגבי דפוס הצליעה וכמובן צילומי רנטגן של האגן תחת הרדמה, שעל פיהם מאובחנת המחלה ומסווגת דרגתה. שילוב של כל הבדיקות הנ"ל מאפשרות אבחנה והמלצות לגבי המשך טיפול.

בכלבים גזעיים מגזעים בהם נפוצה המחלה, מחויב המגדל לבצע לאם ולאב המרביעים צילומי אגן על מנת למנוע העברה של תכונה זו לצאצאים.

במקרים אלה מבוצע צילום אגן תחת הרדמה הנשלח לוועדה ניטראלית הקובעת ציון למבנה, הנע בין -1 ל-5.

טיפול ב-HD
הטיפול במחלה משתנה מאד בהתאם למצבו הקליני של הכלב, גילו, משקלו, דירוג מצב האגן לפי צילומי רנטגן ויכולתו הכלכלית של הבעלים. במקרים קלים ובינוניים הטיפול הוא שמרני ובמקרים קשים יותר יש צורך בטיפול כירורגי .

טיפול שמרני
תרופות מורידות דלקת -NSAID- קבוצת תרופות המסייעות לטיפול בדלקת הפרקים הנילוות לתהליך זה תוך כדי שיכוך הכאב הכרוך במחלה
תוספי מזון—מכילים גלוקוזאמין וכונדרואיטין. שניהם פועלים בסינרגיזם. הגלוקוזאמין מסיע לבנייה של סחוס ולהגנה על סחוס קיים ואילו הכונדרואיטין מעקב היווצרות אינזימים הגורמים להרס המפרק. בכלב הסובל מ-HD הסחוס במפרק נשחק ונוצר מגע בין שני חלקי העצם שגורמות לכאב ולנזקים נוספים למפרק. שימוש בתוספי המזון מונעים מעט את תהליך זה. תוספי מזון נוספים מכילים רכיבים שונים שנמצאו כיעילים לטיפול במחלה הם אבקת צדפות ייחודית של צדפה בשם perna canalicolus ,אומגה 3 ,מיצויי של אבוקדו ופולי סויה וויטמין C . בשוק קיימים היום מס' חברות המייצרות מולטי-ויטמין לכלבים עם בעיות אגן המכילים את כל הרכיבים האלו .
הפחתה במשקל-כפי שצוין משקל גבוה הוא אחד הגורמים למחלה וגורם מחמיר כאשר המחלה כבר קיימת. הסיבה לכך היא הגיונית ופשוטה וניתן לסכמה במילה אחת:עומס.
ככל שנעלה את העומס על מפרק אשר רצועותיו שחוקות ורפויות, כך נמנע החלמה ונתרום להיחלשות נוספת של המפרק. בכלבים הסובלים מהמחלה ובכלבים בעלי נטייה מומלץ לשמור על משקל הנמוך ב 25 אחוזים מהמשקל המומלץ. קיימים היום בשוק מס' מזונות רפואיים המיועדים לכלבים הסובלים מבעיות אגן , מזונות אלה עשירים בתוספי מזון יעילים ,הם מופחתי קלוריות ומכילים סיבים תזונתיים המסייעים בהפחתה במשקל .

פעילות גופנית- מומלצת פעילות גופנית המחזקת את חגורת האגן כגון שחיה הליכה על מצע רך.(חול). מאד לא מומלצת פעילות שבמהלכה הכלב קופץ על רגליו. באופן כללי כל פעילות גופנית בה הכלב מראה חוסר נוחות לבצעה אינה מומלצת.
טיפול כירורגי ב-HD

קיימות מספר אופציות ניתוחיות לטיפול במחלה זו. בחירת הניתוח היא בהתאם למשקלו של הכלב., השינויים הניווניים הקיימים כבר במפרק, גיל הכלב, יכולתו הכלכלית של הבעלים ומיומנויות כירורגיות של המנתח.
TPO- מיועד לכלבים צעירים בהם צילומי הרנטגן מעידים על בעיית אגן חמורה מצד אחד, אולם בשל גילם הצעיר עדיין אין שינוי במבנה האגן. בניתוח זה מבוצעים מספר חתכים בעצם האגן, אשר מטרתם היא לשנות את זווית מפרק האגן ולהתאימה לעצם הירך. ניתוח זה מורכב ויקר אך בעל אחוזי הצלחה גבוהים.

החלפת מפרק הירך- ניתוח במהלכו מוסר ראש הפמור (הירך)והמפרק המקביל לו באגן ושניהם מוחלפים בשתלים חיצוניים. ניתוח זה מתאים לכלבים מבוגרים עם מחלה כרונית מתקדמת. מדובר בניתוח יקר הדורש מיומניות כירורגיות טובות. בכלבים מנותחים התוצאות הם טובות ורוב הכלבים חוזרים לאחר הניתוח לפעילות כמעט נורמאלית ללא כאבים.

הסרת ראש פמור-בניתוח זה מוסר ראש הפמור (קצה עצם הירך) ובצורה זו למעשה "מבוטל" המפרק. בכלב המנותח נוצר "מפרק וירטואלי" המורכב משריר בלבד. מדובר על ניתוח פשוט וזול באופן יחסי, אך הוא מתאים רק לכלבים השוקלים פחות מ-20 ק"ג.

טיפולים חדשניים נוספים ב-HD
ADEQUAN- תרופה חדשה ניתנת בזריקה לשריר פעמיים בשבוע למשך חודש. תרופה זו עוזרת לחידוש הסחוס וגורמת לשיפור קליני במצבו של הכלב. מדובר בטיפול חדיש עם תוצאות טובות, החסרונות של טיפול זה, הוא מחירו היקר וזמינותו. התכשיר אינו קיים בארץ אך במקרים מיוחדים ניתן להזמינו מחו"ל.

הזרקה תוך מפרקית של החומצה האילורנית- טיפול שיעילותו הוכחה בבני אדם ובסוסים, קיימים דיווחים רבים גם על הצלחה בטיפול בכלבים. מדובר על הזרקה תוך מפרקית של חומר הגורם לשימון המפרק ובצורה זו מפחית את הכאב ואת התקדמות המחלה. הפרוצדורה צריכה להיעשות בהרדמה ובצורה סטרילית.

בסרטון הבא ניתן לקבל מידע נוסף אודות סינדרום זה מלווה בהדמיה ואיורים (לדוברי אנגלית )