אלרגיה

בתקופת הקיץ ולאורך כל השנה נחשפים בעלי החיים לאלרגנים (חומרים בעלי פוטנציאל לעורר תגובה אלרגית) שונים, מאבקני צמחים ועד רכיבים שונים הנמצאים במזון.
כלבים וחתולים רגישים במיוחד לעקיצות פרעושים, ולעיתים מספיק פרעוש אחד על כלב או חתול על מנת לגרום להתפרצות אלרגיה.
ייתכן כי בעל חיים רגיש למספר אלרגניים, אך רק כאשר יעבור סף מסוים נתחיל לראות סימנים קליניים לאלרגיה.
תקופת הקיץ היא הבעייתית ביותר במהלכה יש עומס רב של אלרגניים –פרעושים ופריחות שונות.
בעל חיים הסובל מאלרגיה יראה את התסמינים בגרד, דלקת של העור, נשירת שיער ודלקות אוזניים.
כאשר כלב או חתול אוכל מזון לו הוא רגיש תופעת האלרגיה יכולה להתבטא גם שלשולים והקאות.

בכלב או חתול המראים לראשונה בחייהם תסמונת של אלרגיה הטיפול הוא תרופתי סימפטומטי ובדרך כלל הוא יעיל מאד. חשוב מאד בבעל חיים כזה לטפל באופן סדיר בטיפול נגד פרעושים היות שברוב המקרים פרעושים הם שגורמים לאלרגיה לפרוץ.

בבעל חיים המראה חזרתיות של התופעה, מומלץ לטפל בגורם המולל את האלרגיה על מנת להימנע מטיפול חוזר בסטרואידים.
בחודשים האחרונים נפתחה בפנינו אופצית אבחון וטרינרי בעלת ערך רב, דגימת דם מן החולה נשלחת למעבדה ייחודית בארצות הברית.
במעבדה זו מבוצע סיווג אלרגני לכ-91 גורמי אלרגיה, כולם נמצאים ונפוצים במדינת ישראל.
לאחר אבחון הגורמים הספציפיים להם רגיש הכלב או החתול, ניתן להתאים לו טיפול וטרינרי ייחודי הכרוך בשינוי הסביבה (במידת הניתן) ותזונת בעל החיים,
היות ורבים מן האלרגניים מצויים במזונות השונים.
קיימים בשוק מספר מזונות הנחשבים להיפואלרגניים ,במזונות אלה חלבונים העוברים תהליך הידרוליזה במהלכה מפורקים לרכיבים קטנים יותר,
להם בעל החיים מפתח פחות רגישות.
עבור בעלי החיים להם לא עזרו כל הטיפולים והדיאטות הוטרינריות הייחודיות, קיימת אופציה חדשה במהלכה מורכב עבורם תכשיר ייחודי, תהליך טיפולי זה נקרא דה-סנסיטיזציה, ובו חושפים את בעל החיים הרגיש לאותו אלרגן באופן הדרגתי ויוצרים בגופו עמידות לחומר ספציפי זה. בסופו של התהליך הופך האלרגן לסביל עבור בעל החיים.