ניתוח עיקור לחתולה

מהו ניתוח עיקור לחתולה ומדוע מבצעים?

עיקור חתולה הוא ניתוח בו מוציאים את הרחם והשחלות – ובכך הופכים את החתולה לעקרה. עיקור החתולה בגיל צעיר (לפני ייחום ראשון) ימנע גידולי עטין, ועיקור בכל גיל ימנע הריונות לא רצויים, תקופת ייחום קולנית וקשה ואף יקטין משמעותית את סימון הבית עם שתן.

עיקור חתולה הוא ניתוח שיגרתי – אך עם זאת זהו ניתוח רציני, הכולל פתיחת חלל הבטן, ולכן מבוצע בהרדמה מלאה.

הגיל המומלץ לעיקור הוא 6 חודשיים, אם כי ניתן לבצע זאת החל מגיל חודשיים.

שיקולים בעד ביצוע הניתוח:

מניעת גידולי עטין – עיקור חתולה לפני הייחום הראשון ימנע לחלוטין את הסיכוי לגידולי עטין. לאחר ייחום ראשון הסיכוי שחתולה תפתח גידולי עטין הנו 7%

מניעת דלקת רחם (פיומטרה) – דלקת רחם הנה מחלה מסכנת חיים הנפוצה בעיקר בחתולות בוגרות ב-6 שבועות שלאחר ייחום. הורמון הפרוגסטרון המכין את הרחם לקליטת הריון הפוטנציאלי, גורם לגדילת רירית הרחם ומחליש את המערכת החיסונית לכן "קל" לחיידקים לחדור גם כן. הזיהום גורם להיווצרות גדולה מאוד של מוגלה ולזיהום מסכן חיים. ללא טיפול רפואי רוב הסיכויים שהחתולה תמות. הטיפול מחייב ניתוח עיקור. לחץ כאן לקרוא עוד על דלקת רחם .

מניעת הריונות לא רצויים – עשרות אלפי חתולים מושמדים כל שנה בישראל מכיוון שאין מי שמעוניין לגדלם. עיקור הנה הדרך ההומנית ביותר להשתלט על פיצוץ האוכלוסין ולמנוע את לידתם של חתולים אשר גורלם ומותם ידוע מראש.

כיצד מבוצע הניתוח?
בניתוח מבצעים פתיחה של חלל הבטן ומוצאים לחלוטין את שתי השחלות החצוצרות והרחם. כלי הדם המספקים את מערכת הרביה וצוואר הרחם נקשרים ושכבות העור נתפרות מחדש.
מומלץ לעשות בדיקות דם מקדימות – ספירה כללית ופאנל ביוכמיה להערכת מצב הכבד והכליות.

מה יש לצפות בשלבי ההחלמה?
ההתאוששות מהניתוח בדרך כלל מהירה. לאחר מעקב של מספר שעות במרפאה, החתולה תוכל להשתחרר לביתה עם המשך מנוחה ל24-36 שעות הבאות בהן עדיין יתכנו תופעות לוואי של ההרדמה – חולשה, בלבול והקאות – לכן מומלץ להימנע ממזון ולתת תרופה לשיכוך כאבים.
תיתכן נפיחות קלה באזור הניתוח כתגובה לתפרים הפנמיים. נפיחות זו בדרך כלל קשיחה למגע וללא כל הפרשה והנה נספגת מעצמה לאחר כ 3-4 שבועות.

האם אפשר לעקר חתולה בזמן ייחום או הריון?
בזמן ייחום ובוודאי בזמן הריון כל מערכת הרבייה, כלי הדם והרקמות גדושים יותר. מה שמגדיל את הסיכוי לדימומים אך בהחלט אינו מונע את הניתוח.

האם אישיותה של החתולה תשתנה לאחר העיקור?
חתולות נכנסות לייחום פעמיים בשנה (בדרך כלל באביב ובקיץ) ובשאר הזמן מערכת הרבייה שלה "רדומה" – כך שבעצם רוב השנה החתולה מתנהגת כ"מעוקרת" – ולא נראה שום הבדל, למעט כמובן, התנהגות האופיינית לתקופת ייחום.

האם החתולה תהפוך לשמנה ו"רדומה"?
אופייה של החתולה אינו משתנה לאחר העיקור. יש לזכור שהאישיות של חתולות מתגבש רק לקראת גיל שנתיים, כך שיתכנו שינויים התנהגותיים אשר לא קשורים כלל לעיקור.
כמו כן יש לדעת שאסטרוגן הינו מדכא תאבון טבעי ועקב במחסור בו יתכן ולחתולה יהיה תאבון מוגבר. כמו כן הורמוני המין אחראים בין השאר על קצב חילוף החומרים (מטבוליזם), כך שבחתולות מסויימות תהיה השמנה עקב "המחסור" בהורמונים. שמירה על דיאטה נכונה תמנע השמנה זו.