עקירת ציפורניים בחתולים

ניתוח עקירת ציפורניים היה ניתוח פופולארי מאד בעשור הקודם שכן אנשים שגידלו חתולים סבלו מהנזקים לריהוט וראו בפרוצדורה זו פיתרון לבעיה.
במהלך ניתוח לעקירת ציפורניים המנתח מסיר את קצה האצבע, מפרק אחרון והציפורן המחוברת לו וכך למעשה הציפורן איינה יכולה להתחדש.

היות ומדובר ב- 10 פרוצדורות כאלו (10 אצבעות) החתול סובל מכאבים וסטרס בערך כשבוע לאחר הניתוח. בחלק מהחתולים בעקבות הכאב שלאחר הניתוח
מתפתחת הפרעת התנהגות של חוסר רצון להשתמש בארגז החול היות ושימוש בחול מתקשר להם עם זיכרון הכאב שלאחר הניתוח.

חלק מהבעלים מדווחים על עליה באגרסיביות החתול לאחר הניתוח בעקבות פגיעה בתחושת הביטחון, אך עובדה זו איינה הוכחה מדעית.
לחתולים ללא ציפורניים קשה יותר לטפס על עצים, לתפוס טרף ולהגן על עצמם מפני חתולים אחרים.
בשנים האחרונות שכיחות הניתוח ירדה מאד שכן הוא הפך במסגרת חוק צער בעלי חיים לבלתי חוקי ולכן איינו מבוצע על ידי וטרינרים.

קיימות מספר אלטרנטיבות לניתוח זה שאינם מסבות לחתול נזק ומונעות הרס של רהיטים על ידי החתול:

1. רכישת משטחי גירוד אטרקטיביים, חתולים מעדיפים משטחי גירוד מאונכים. על מנת להפוך את המשטח ליותר אטרקטיבי ניתן להשפריץ או לפזר עליו cat nip, חומר צמחי אהוב במיוחד ע"י חתולים.
  2. כיסוי הספה או אזורים מועדים בניילון או בנייר כסף, החתול ילמד כי האזור איינו נעים לגירוד ויעזוב אותו.
  3. גזירת ציפורניים על ידי הבעלים אחת לשבועיים.
  4. שימוש בכיסוי ציפורניים, קיימות מספר חברות המביאות מוצר זה לארץ. אחת מהם היאsoft paw . הכיסוי הינו זמני, ואינו מפריע לחתול.
    הבעיה היא שנדרש חתול נוח מספיק שייתן לשים לו כיסוי זה. החתוליים הישראלים ברובם פראיים למדי מה שמקשה מאד על השימוש במוצר.
נכון להיום ניתוח להסרת ציפורניים מבוצע רק לצורכים רפואיים במידה ויש כאלו. הסיבה לכך היא מוצדקת לחלוטין היות ומדובר בניתוח המסב נזק וכאב רב לחתול
ואין לו כל הצדקה רפואית .

למידע אודות מחלות רבות נוספות ניתן לקרוא ב-אינדקס המחלות.