ניתוח עיקור לכלבה

עיקור הינו ניתוח בו מוציאם את הרחם והשחלות – ובכך הופכים את הכלבה לעקרה.
עיקור מקטין מאוד את הסיכוי לגידולי עטין, הריונות לא רצויים, תקופות ייחום שיכולות להיות קשות ודלקות רחם.
עיקור הנו ניתוח שיגרתי – אך עם זאת זהו ניתוח רציני, הכולל פתיחת חלל הבטן ומבוצע בהרדמה מלאה.
הגיל המומלץ לעיקור הנו 6 חודשיים.

שיקולים בעד ניתוח עיקור:

מניעת גידולי עטין – עיקור כלבה לפני הייחום הראשון ימנע לחלוטין את הסיכוי לגידולי עטין. לאחר ייחום ראשון הסיכוי שכלבה תפתח גידולי עטין הנו 7%, לאחר הייחום השני 25% (אחת מ-4 כלבות!!)
העיקור חשוב אפילו אם כבר יש גידולי עטין, שכן גידול זה משופעל ע"י אסטרוגן (ההורמון הנקבי) – והוצאת השחלות, ומכאן שהפסקת ייצור האסטרוגן עוזר בהקטנת הגידול.

מניעת דלקת רחם (פיומטרה) – דלקת רחם הנה מחלה מסכנת חיים הנפוצה בעיקר בכלבות בוגרות ב-6 שבועות שלאחר ייחום. הורמון הפרוגסטרון המכין את הרחם לקליטת ההריון הפוטנציאלי, גורם לגדילת רירית הרחם ומחליש את המערכת החיסונית לכן "קל" לחיידקים לחדור גם כן. הזיהום גורם להיווצרות גדולה מאוד של מוגלה ולזיהום מסכן חיים. ללא טיפול רפואי רוב הסיכויים שהכלבה תמות. הטיפול מחייב ניתוח עיקור. לחץ כאן לקרוא עוד על דלקת רחם בכלבות.

מניעת ייחום – מחזור הייחום של כלבות הוא בערך כל 8 חודשים, ומלווה בדרך כלל בדימום וגינאלי ולעיתים ריח לא נעים. בזמן טיול כלבים זכרים רבים ימשכו לעבר הכלבה – סיטואציה היכולה להיות לא נעימה ומקשה מאוד כל עוד הכלבה מיוחמת.

מניעת הריונות לא רצויים – עשרות אלפי כלבים מושמדים כל שנה בישראל מכיוון שאין מי שמעוניין לגדלם. עיקור כלבה הנה הדרך ההומנית ביותר להשתלט על פיצוץ האוכלוסין ולמנוע את לידתם של כלבים אשר גורלם ומותם ידוע מראש.

כיצד מבוצע הניתוח?

בניתוח עיקור מבצעים פתיחה של חלל הבטן ומוצאים לחלוטין את שתי השחלות, החצוצרות והרחם. כלי הדם המספקים את מערכת הרבייה וצוואר הרחם נקשרים ושכבות העור נתפרות מחדש.
מומלץ לעשות בדיקות דם מקדימות – ספירה כללית ופאנל ביוכמיה להערכת מצב הכבד ובכליות.

מה יש לצפות בשלבי ההחלמה?

ההתאוששות מהניתוח בדרך כלל מהירה. לאחר מעקב של מספר שעות במרפאה הכלבה תוכל להשתחרר לביתה עם המשך מנוחה ל24-36 שעות הבאות בהן עדיין יתכנו תופעות לוואי של ההרדמה – חלשה, בלבול והקאות – לכן מומלץ להימנע ממזון ולתת תרופה לשיכוך כאבים.

האם אפשר לעקר בזמן ייחום או הריון?

בזמן ייחום ובוודאי בזמן הריון כל מערכת הרבייה, כלי הדם והרקמות גדושים יותר, מה שמגדיל את הסיכוי לדימומים אך בהחלט אינו מונע את הניתוח.

האם אישיותה של הכלבה תשתנה לאחר העיקור?

כלבות נכנסות לייחום כפעמים בשנה ובשאר הזמן מערכת הרבייה שלהן "רדומה" – כך שבעצם רוב השנה הכלבה מתנהגת כ"מעוקרת" – ולא נראה שום הבדל, למעט כמובן, התנהגות האופיינית לתקופת ייחום.

האם הכלבה תהפוך לשמנה ו"רדומה"?

אופייה של הכלבה אינו משתנה לאחר העיקור. יש לזכור שהאישיות של כלבות מתגבש רק לקראת גיל שנתיים, כך שיתכנו שינויים התנהגותיים אשר לא קשורים כלל לעיקור.
כמו כן יש לדעת שאסטרוגן הינו מדכא תאבון טבעי, ועקב במחסור בו, יתכן ולכלבה יהיה תאבון מוגבר. כמו כן הורמוני המין אחראים בין השאר על קצב חילוף החומרים (מטבוליזם), כך שלכלבות מסיימות תהיה השמנה עקב "המחסור" בהורמונים. שמירה על דיאטה נכונה תמנע השמנה זו.