ג'ארדיה

רקע:

ג'ארדיה הינו טפיל חד-תאי המצוי במעיים של בע"ח ובני אדם. לג'יארדיה מחזור חיים המתחיל מבליעת ציסטות או טריפזואידים (שניהם שלבי התפתחות במחזור חיי הטפיל) אשר הופרשו מבע"ח או אדם נגוע בצואה. הציסטות מגיעות לקיבה, בה הסביבה החומצית והאנזימים השונים גורמים להתפצלות הציסטות ולהיווצרות שתי צורות צעירות של הטפיל הנצמדות לדופן המעי. כעבור ~14 יום מגיעות הציסטות לצורתן הבוגרת ומופרשות בצואה.
ציסטות של ג'יארדיה יכולות לחיות זמן רב מחוץ לגוף והיות וזו צורת ההדבקה העיקרית, כאן טמונה הבעיה. הדבקה במחלה יכולה להיות מבע"ח או אדם נגוע או ממקורות מים עומדים, ירק או עשב שאינם שטופים, מכאן נובעת נפיצות המחלה בקרב כלבים וחתולים הנהנים לנשנש עשב ולטבול במים, עם סבירות גבוהה יותר להימצא באלה המלוכלכים במיוחד.

סימנים קלינים:

בכלב וחתול נגועים המחלה מתבטאת בשלשול, אובדן משקל וירידה בתיאבון.
במבוגרים ברוב המקרים המחלה תעבור ללא סימנים.
בבני אדם רגישים במיוחד, בעיקר ילדים ותינוקות, הסימפטומים בד"כ יופיעו כשבוע לאחר ההדבקה ויכללו אובדן תיאבון, חולשה, חום, שלשול, כאבי בטן, הקאות וגזים. הסימפטומים יכולים להעלם ולחזור ולהמשך 6 שבועות ויותר. בעיה נוספת לה גורמת המחלה היא רגישות ללקטוז (רגישות למוצרי חלב), רגישות זו יכולה לחלוף עם ההחלמה אך עלולה להפך לקבועה. בארצות הברית ג'יארדיה היא גורם מס' אחד לשלשולים בילדים, בארץ לא קיימים נתונים על כך אך סביר להניח כי האקלים החם המהווה סביבה מצוינת להתפתחות המחלה מעמיד אותנו במצב דומה.

אבחון וטרינרי:

על מנת לאבחן בע"ח נגוע יש לחפש טריפזואידים וציסטות בצואה טרייה תחת מיקרוסקופ, היות ובדיקה זאת אינה תמיד אמינה בשנים האחרונות הפכה להיות זמינה בדיקה אימונולוגית המבוצעת מדגימת דם של בע"ח ותוצאותיה מתקבלות תוך מס' דקות.

טיפול וטרינרי ומניעה:

בע"ח חולה יקבל טיפול אנטיביוטי, היות וג'ארדיה הוא טפיל עמיד למדי לעיתים יהיה צורך בשילוב עם תרופות נוספות, בכל מקרה בבע"ח שאובחן כחולה מומלץ לחזור על בדיקת דם נוספת כשבועיים לאחר סיום הטיפול. החדשות הטובות הן שבשנים האחרונות פותח חיסון למחלה, החיסון זמין בארץ וניתן לבצעו מגיל 8 שבועות.
לצערנו החיסון מתאים לכלבים בלבד ובחתולים, נכון להיום, הדרכים היחידות למניעת המחלה הן ע"י מניעת שתייה ממים עומדים ומאסלות שירותים (דבר האהוב על רבים מהחתולים), אבחון מהיר וטיפול במקרים בהם מתעורר חשד. מומלץ מאד לחסן כל כלב החי לצידם של ילדים במיוחד כאשר הילדים הם מתחת לגיל 3 שנים.