מערכת שתן בחתולים

תסמונת מחלות דרכי השתן היא אחת המחלות הנפוצות ביותר בחתולים והיא גורמת סבל רב, בעיקר לזכרים. הסיבה לשכיחות המחלה בחתולים אינה ברורה לגמרי אך מניחים שיש קשר בינה ובין עקה (סטרס) ומצבי לחץ. בזכרים, שצינור השתן שלהם צר, דלקת דרכי השתן גורמת לפעמים חסימה מכאנית המסבה סבל רב ומסכנת את חיי החתול. חשוב לציין כי חסימה כזאת היא מצב חירום וחתול החשוד כחסום חייב להגיע לטיפול רפואי מהר ככל האפשר. עוד חשוב לדעת, כי מחקרים מצביעים על קשר בין סירוס מוקדם (לפני גיל 3 חודשים) כגורם התורם להתפתחות המחלה, עקב מערכת שתן מוצרת בעלת נטייה גבוהה יותר להיחסם.

סמנים קליניים

לתסמונת יש כמה סמנים קליניים אופייניים:

-          שתן דמי

-          קשיים במתן שתן

-          השתנה במקומות לא אופייניים

-          אי יכולת לתת שתן – החתול נכנס פעמים רבות לארגז הצרכים, מיילל אך לא נותן שתן

-          ליקוק תכוף או מרובה של איבר המין

אבחון המחלה

- אבחון על סמך היסטוריה רפואית המדווחת על ידי הבעלים: בדרך כלל מתואר חתול לא רגוע, כניסות רבות לארגז החול וחוסר שקט. לפעמים מדווח קושי או אי הצלחה במתן שתן, ושתן דמי.

- בבדיקה גופנית החתול עשוי להיות ירוד מאד ומיובש, ובמישוש אזור השלפוחית מורגשת שלפוחית נוקשה ובצקתית.

- בבדיקת השתן יימצאו בו, בחלק גדול מהמקרים, תאי דם אדומים ולבנים וגבישים מיקרוסקופיים (קריסטלים).

- בדיקה מיקרוסקופית עשויה לאבחן את סוג הגבישים לצורך המשך הטיפול ומניעה.

- בחלק גדול מהמקרים נדרשים אמצעי הדמיה נוספים כגון רנטגן ו/או אולטרא-סאונד לשם אבחון היווצרות אבנים (התגבשות הקריסטלים) והחלטה על טיפול מתאים.

קצת סטטיסטיקה

-          ב-50% מהמקרים לא ברור הרקע להתפתחות המחלה.

-          ב-20% מהמקרים יימצאו אבנים בדרכי השתן.

-          ב-20% מהמקרים תתפתח חסימה של דרכי השתן.

-          ב-5% בלבד מהמקרים הגורם לדלקת הוא חיידקי.

-          ב-5%-1% מהמקרים הגורם הוא סרטני.

-          הגיל הממוצע להתגלות המחלה הוא 4 שנים.

טיפול

הטיפול במחלה משתנה לפי מצבו של החתול, ממצאי בדיקות השתן והדם ומין החתול. בחתולים חסומים נדרשת ראשית פתיחה של החסימה באמצעות קתטר שתן, ונדרש טיפול אינטנסיבי, בעירוי תרופתי לווריד ובאמצעות נוזלים, במסגרת אשפוז. במקרים קלים יותר שאין בהם חסימה, עשוי להספיק טיפול תרופתי וטיפול בנוזלים ללא אשפוז.

במקרים קשים, בזכרים, ובחסימות חוזרות, נדרשת התערבות כירורגית אשר במהלכה מקוצר צינור השתן ונוצר פתח חדש.

מניעה

אף על פי שגורמי המחלה אינם ברורים לגמרי, ידוע כי עידוד שתייה ושינוי התזונה עשויים למנוע את הישנות המחלה. התאמת המזון תלויה בסוג האבנים ובדרגת חומציות השתן. עידוד שתייה נעשה בדרכים שונות; אחת הדרכים היעילות ביותר היא התקנת מזרקת מים, המושכת את החתול לשתייה מוגברת. שתייה מרובה מפיקה שתן רב יותר ומדללת את השתן, ועל כן מפחיתה את סכנת התפתחותן של דלקת וחסימה.

בחתולים סבלו כבר בעבר מתסמונת זאת מומלץ גם טיפול בתוספי מזון, המספקים קו הגנה נוסף לשלפוחית.