על חיסונים לכלבים

חיסון לכלב נועד להגן עליו ועליכם מפני מחלות מדבקות, חלקן מדבקות לבני אדם.

דרכי הדבקות:

מגע ישיר של חיית המחמד שלכם עם חיה חולה.
מגע ישיר שלנו עם חיה חולה (ליטוף חיה חולה, החזקתה וכיו"ב).
מגע בחפצים או בסביבה בהם נגעה חיה חולה.
בשל העובדה כי אנו יכולים לשאת בסוליות הנעליים שלנו מחלות וטפילים שונים, לאחר שדרכנו במקום בו הייתה חיה חולה חשוב לציין, כי גם כלב\כלבה שלא יוצא\ת מהבית חשופה למחלות.

מהו חיסון לכלב?

חיסונים לכלבים הנו תהליך המדמה מחלה ומאפשר לגוף להלחם בעתיד בגורם מחלה זהה.
באמצעות החיסון מוחדרים לגוף וירוסים או חיידקים מתים או מוחלשים, כך שלא יוכלו לגרום למחלה, אולם תאי מערכת החיסון מזהים את הפולש ובונים נוגדנים להשמדתו.
אורך חיי הנוגדנים בגוף קצר ורמת יעילותם יורדת עם הזמן, לכן יש צורך תמידי לרענן את הזיכרון החיסוני. במתן חיסונים סדירים, בהפרשים היעילים לכל חיסון, אנו מאפשרים לגוף החיה להגביר את קצב ייצור הנוגדנים ולהעלות את רמתם, על מנת לאפשר לגוף להגן על עצמו בצורה היעילה ביותר .במהלך ההיריון ובעת תקופת היניקה מועברים לגור נוגדנים מאמו, אשר אורך חייהם כמספר שבועות עד להיעלמותם לחלוטין – מצב ההופך את הגור לחשוף להדבקות במחלות. סדרת חיסוני גורי כלבים מתחילה עם הגיעו של הגור לגיל 6 שבועות.

כל כמה זמן עושים חיסון לכלב?

גורי כלבים יחוסנו ב- 3 חיסוני משושה, בהפרש של חודש בניהם – במהלכו הגוף מייצר נוגדנים.
עם סיום סדרת חיסוני המשושה יחוסן הכלב נגד מחלת הכלבת, יושתל בגופו שבב אלקטרוני והוא יקבל טיפול מונע נגד תולעת הפארק.
יש צורך בחיסון דחף למשושה ולכלבת אחת לשנה, על מנת לשמר את היכולת של הגוף לייצר נוגדנים במהירות וביעילות.
חיסון נגד תולעת הפארק ניתן כל 3 חודשים.
חיסון נגד תולעי מעיים ניתן כל 6 חודשים.

חיסון משושה לכלב:

חיסון משושה מכיל תרכובת נגד 6 מחלות כלבים – אחת מהן מדבקת לבני אדם .

פרוו: (Canine Parvovirus) מחלה ויראלית הפוגעת בגורים, אך עלולה לפגוע גם בכלבים בוגרים.
המחלה פוגעת במערכת העיכול וגורמת לשלשולים דמיים ולהתייבשות ועלולה להסתיים במוות. ניתנת למניעה ע"י חיסון הכלב.

כלבלבת (Canine Distemper virus) : מחלה ויראלית, הפוגעת הן בגורים והן בכלבים בוגרים. גורמת לשלשולים, לנזלת, דלקת ריאותו להפרעות עצביות קשות עד מוות בייסורים. ניתנת למניעה ע"י חיסון.

דלקת כבד נגיפית(Canine Infectious Hepatitis): מחלה קטלנית, הפוגעת בכבד ובעיניים (בצקת בקרנית) ומלווה בחום גבוה. ניתנת למניעה ע"י חיסון.

עכברת סוג ( Leptospirosis) :1 מחלה חיידקית קטלנית, הפוגעת בכליות, כבד ולצהבת .ניתנת למניעה ע"י חיסון לכלב.

עכברת סוג ( Leptospirosis) :מחלה חיידקית קטלנית, הגורמת לפגיעה קשה בכליות-מדבקת לבני אדם. ניתנת למניעה ע"י חיסון.

פאראינפלואנזה: (Canine parainfluenza ) מחלה נגיפית, הפוגעת בדרכי הנשימה וגורמת לשיעולים ולנזלת. ניתנת למניעה ע"י חיסון.

חיסון כלבת: (rabies) מחלה נגיפית קטלנית, הפוגעת בכל היונקים בעלי דם חם –  בכללותם בני אדם.
המחלה פוגעת במערכת העצבים המרכזית וגורמת להפרעות עצביות קשות מאוד.
הנגיף נמצא בבלוטות הרוק של חיה נגועה ומועבר, כאשר רוק של חיה נגועה בא במגע עם ריקמת עור פצועה של בעל חיים אחר (לרוב באמצעות נשיכה).
הוירוס החודר לגוף מתחיל לנדוד אל המוח דרך סיבי עצב קרועים (לא דרך מחזור הדם) שם הוא מתרבה ופוגע באיזורים במוח הגדול, האחראים על ההתנהגות.
אחד הסימנים הראשונים של המחלה הוא שינוי התנהגותי קיצוני -כלב ידידותי ההופך להיות בבת אחת תוקפן ולהיפך.
מרגע הופעת הסימנים הקליניים לא ניתן להציל את החיה והמוות הוא ודאי ומוחלט.
החוק במדינת ישראל מחייב כל בעל כלב לחסנו אחת לשנה נגד הנגיף.

חיסון שעלת: (Bordatella-Kennel-Cough) מחלה מדבקת מאוד בין כלבים, הגורמת לדלקות בקנה הנשימה ומתבטאת בשיעול טורדני ממושך .
החיסון ניתן כל חצי שנה ומיועד לכלבים, הבאים במגע עם אוכלוסיית כלבים גדולה כגון: פנסיון, תערוכות כלבים, שהייה בפארקים וכיו"ב.
אנו ממליצים לחסן כלבים כ- 14-21 יום לפני כניסתם לפנסיון או חשיפתם לאוכלוסיית כלבים גדולה.

למידע אודות מחלות רבות נוספות ניתן לקרוא ב-אינדקס המחלות הוטרינרי.