והדרת פני זקן – טיפול בחבר קשיש

זקנה הוא מונח מאד סובייקטיבי ועל כן קשה לקבוע באופן גורף מתי מוגדר בע"ח כקשיש.
גזעים קטנים וחתולים מזדקנים בגיל מאוחר יותר, אלו יתחילו להראות סימני זקנה סביב גיל 10. כלבים מגזעים גדולים בד"כ יראו תסמיני זקנה כבר בגיל צעיר יותר.
בחתולים אחת המערכות הרגישות ביותר היא מערכת השתן ולכן כשל כליות הוא נפוץ במיוחד בחתולים קשישים,
אמצעות בדיקת דם פשוטה ניתן לאתר בעיה כלייתית כאשר היא בשלביה ההתחלתיים, טיפול בשלב זה הינו יעיל יותר ויכול להאריך ולשפר את איכות חייו של החתול.
מחלות נוספות האופייניות לחתולים מבוגרים הם בעיות כבד ולב את הראשונה ניתן לאבחן בבדיקת דם ואת השנייה במהלך בדיקות שיגרה במרפאה.
מקרים בהם מתעורר חשד לפעמים יש צורך בבדיקות נוספות כגון צילומי רנטגן, US ואקו לב.
בכלבים קשישים נפוצות בעיות ומחלות כבד, בעיות אורטופדיות ,קטרקט בעיניים, מחלות לב ומחלות כליה.
כולן ניתנות לאבחון מוקדם. גם בכלבים וגם בחתולים נפוצות מאד מחלות סרטניות. זיהוי מוקדם מאפשר טיפול בחלק גדול מהמקרים, שעשוי להאריך ולשפר את חייהם.
טיפולי שיניים שגרתיים הכרחיים גם בכלב וגם בחתול היות ואבן שן פוגעת בחניכיים ובשן עצמה, פה שאינו מטופל מוביל לריקבון, דלקת חניכיים וכאבים עזים בחלל הפה,
הגוררים חוסר אכילה ודיכאון, ככל שבעל החיים מבוגר יותר מצב הפה יהיה קשה יותר במידה ואינו מטופל.

אבחון מוקדם הוא תשובה לכל הנאמר מעלה, והנה מספר עצות פרקטיות לתת את הטיפול הטוב ביותר עבור חברכם האהוב:

בדיקת דם שגרתית מומלץ לבצע מגיל שבע אחת לשנה. בבעל חיים מעל גיל עשר מומלץ לבצע מלבד בדיקת הדם גם צילום בית חזה.

ניקוי שיניים ושמירה על היגיינית הפה צריך להיעשות באופן שגרתי לאורך כל חיי הכלב או החתול, ועל מנת לשמור על תוצאות ניקוי השיניים מומלץ לצחצח את שיני בעל החיים לפחות פעמיים בשבוע.

בדיקה שגרתית במרפאה אחת לחצי שנה, וגם זו המבוצעת במהלך מתן החיסונים, יכולה לתרום רבות לאבחון מוקדם היות ובמהלך בדיקה פיזיקאלית מתבצעים מעקבים אחר משקל ותשאול הבעלים ועל ידי כך ניתן לאבחן מגוון רב של מחלות.

סימנים מוקדמים למחלות נפוצות הם:

1. ירידה במשקל
  2. ירידה בפעילות
  3. שיעולים כרוניים
  4. שינויים בהרגלי אכילה ושתייה
  5. שינויים בצרכים.

חשוב לזכור כי כל שינוי בהתנהגותו הרגילה  של בעל החיים צריכה להדליק נורה אדומה ודורשת בירור נוסף.