פרבו

גורם המחלה

המחלה נגרמת על ידי נגיף(וירוס) התוקף תאים שמתחלקים מהר במעיים,מח העצם ורקמות המכילות לימפוציטים (תאים לבנים השייכים למערכת החיסון).
המחלה מתאפיינת בדלקת מעיים דמית, ולצערנו לעיתים קרובות מאוד קטלנית, במיוחד בגורים קטנים.

הדבקות

כל כלב נמצא בסיכון לחלות במחלה, אך בעיקר גורים מגיל 6 שבועות עד 6 חודשים שלא חוסנו.

מסיבה לא ידועה –כלבים מגזע רוטווילר ,דוברמן וספרינגר אנגלי נוטים לחלות בצורה קשה יותר. הכלב נדבק על ידי אכילת צואה נגועה. כלבים חולים מפרישים את הנגיף בצואה לאורך המחלה ושבוע-שבועיים לאחר ההחלמה. הנגיף הנו עמיד ביותר והצואה מדבקת חודשים רבים בשטח. כ- 5 ימים לאחר החשיפה לנגיף מתחילים הסימנים הראשונים.

סימנים קלינים

חוסר תיאבון, אדישות, חום, הקאות, שלשולים ההופכים להיות דמיים והתייבשות קשה.

בכל מקרה של גור לא מחוסן יש לחשוד לחשוד במחלת הפרוו.

אם זאת יש לזכור שישנם גורמים נוספים כגון חיידק הסלמונלה, נגיף ה-CORONA, פרוטוזואה giardia ,חיידק הסלמונלה(טפיל מעיים) שעשויים לגרום לסימנים דומים.

אבחון וטרינרי
החשד למחלה מתעורר כאשר גור הכלב מקיא, מדוכא, סובל מחום גבוה וידוע כי אינו מחוסן.
השלשול החריף בדרך כלל יופיע לאחר התחלת ההקאות.

בדיקות דם
- יראו על ירידה במספר כדוריות הדם הלבנות.
בדיקת צואה- קיימת ערכה לזיהוי הנגיף עצמו(האנטיגן) בדגימת צואה. בדיקה זו נותנת תשובה חיובית או שלילית תוך מספר דקות והיא אמינה ביותר.

טיפול וטרינרי
מכיוון שמדובר בנגיף, עיקר הטיפול במחלה הנו בעיקר תמיכתי, דהיינו נוזלים במתן תוך ורידי למניעת התייבשות וחוסר איזון באלקטרוליטים (בעיקר תוספת אשלגן שאובד בהקאות). מניעת זיהומים משניים על ידי מתן אנטיביוטיקה רחבת טווח (בדרך כלל 2-3 סוגי אנטיביוטיקה עם טווח פעילות רחב), תוספת ויטמינים וחומצות אמינו, נוגדי הקאות ובמקרי הצורך אף עירויי דם.

פרוגנוזה

אם הכלב "החזיק מעמד" 4-5 ימי מחלה, סיכוי טוב שיתאושש ויחלים.
למרות זאת ישנם כלבים המידרדרים עקב זיהום כללי עקב קריסה של המערכת החיסונית ופגיעה ברירית המעי שאינה מסוגלת עוד למנוע פלישת חיידקי מעיים לזרם הדם או לספוג מזון.
ככלל, ניתן לומר שככל שהגור צעיר יותר כך סיכוייו לשרוד את המחלה נמוכים יותר.

מניעה:
עמידותו הרבה של הנגיף בחלקיקי צואה בסביבה הופכת אותו למסוכן מאד וקשה למניעה.מומלץ לא לחשוף גורים צעירים שעדיין לא קיבלו את כל סידרת החיסונים למקומות ציבוריים בהם יש סכנת חשיפה לכלבים אחרים או לצואתם.
חיסון הגור הוא המניעה הטובה ביותר. סדרת החיסונים מתחילה בגיל 6 שבועות .יש לחזור על החיסון כל חודש(לפחות פעמיים נוספות).
חיסון דחף שנתי - מומלץ לחסן כל כלב פעם בשנה .
בנקבות המיועדות להרבעה מומלץ לחסן שבועיים לפני הזיווג המתוכנן כך שהגורים יקבלו רמת נוגדנים גבוהה.
יש לדעת כי בבית בו התגלה כלב חולה במחלה, מומלץ לחטא היטב עם אקונומיקה את כל המשטחים שבאו במגע עם הכלב לפני הבאת כלב חדש לא מחוסן או לפני ביקור של כלב לא מחוסן באותו הבית.

למידע אודות מחלות רבות נוספות ניתן לקרוא ב-אינדקס המחלות הוטרינרי.