דלקת רחם

דלקת רחם הינה הפרעה במערכת המין של כלבות וחתולות, המתווכת על ידי ההורמון פרוגסטרון. הפרוגסטרון הוא ההורמון הנקבי האחראי על שמירת ההיריון.
אם הכלבה לא הזדווגה בזמן הייחום, הפרוגסטרון חושף את הרחם(שאינו בהריון) לסיכון של זיהום חיידקי.
החיידקים גורמי הזיהום אלו חיידקים הנמצאים באופן טבעי בנרתיק, כאשר הם נודדים דרך צוואר הרחם הם עלולים לגרום לזיהום של הרחם – ולדלקת קשה.
דלקת רחם נפוצה יותר בכלבות מאשר בחתולות. כמו כן נמצא קשר בין דלקת רחם בכלבות למתן של אסטרוגן, על כן לא מומלץ לטפל באסטרוגן כאמצעי למניעת ייחום.
בדלקת רחם עשויה להופיע הפרשה מהנרתיק, אולם לא בהכרח. הופעת ההפרשה תלויה במידת הפתיחה של צוואר הרחם.
מצב של דלקת רחם עם צואר רחם סגור ("דלקת רחם סגורה") הינו בעייתי יותר כיוון שהכלבה מראה סימני מחלה מבלי שהבעלים יזהה את מקורם.
בדלקת רחם סגורה, הרחם עלולה להיקרע וזהו מצב מסכן חיים, בדומה לאפנדיציט בבני אדם.
לעומת זאת, כאשר צואר הרחם פתוח ישנה הפרשה מוגלתית מהנרתיק - לעיתים עוד לפני שהחיה מראה סימנים אחרים.
הסימניםהפרשה נרתיקית (לא בכל המקרים), חוסר תאבון, חום, דיכאון, ירידה במשקל,
הקאות, שלשולים, שתיית יתר והשתנת יתר.

אישור האבחנה נעשה בעזרת צילומי רנטגן, ו/או אולטרהסאונד בטן ובדיקות דם.

הטיפול הוטרינרי המומלץ בדלקת רחם, הינו ניתוח לעיקור (הוצאת הרחם והשחלות), אותו ניתן לבצע לאחר ייצוב מצבה של החיה (על ידי עירוי של נוזלים ואנטיביוטיקה לוריד). מקרה של דלקת רחם סגורה הנו מקרה המצריך טיפול מיידי.
כלבה שעוקרה ואיננה סובלת מסיבוכים של דלקת רחם (לדוגמא, כשל כליה) תחזור לאורח חיים נורמאלי לחלוטין.להתייעצות ופרטים נוספים דבר איתנו