דלקת רחם אצל כלבות וחתולים (Pyometra)

דלקת רחם הינה הפרעה במערכת המין של כלבות וחתולות, המתווכת על ידי ההורמון פרוגסטרון. הפרוגסטרון הוא ההורמון הנקבי האחראי על שמירת ההיריון.
אם הכלבה לא הזדווגה בזמן הייחום, רמות הפרוגסטרון המוגברות חושפות את הרחם (שאינו בהריון) לסיכון של זיהום חיידקי.
החיידקים גורמי הזיהום הם חיידקים הנמצאים באופן טבעי בנרתיק. כאשר הם נודדים דרך צוואר הרחם הם עלולים לגרום לזיהום של הרחם – ולדלקת קשה.

דלקת רחם אצל כלבות

דלקת רחם נפוצה יותר בכלבות מאשר בחתולות. כמו כן נמצא קשר בין דלקת רחם בכלבות למתן חיצוני של אסטרוגן, על כן לא מומלץ לטפל באסטרוגן כאמצעי למניעת ייחום.
בדלקת רחם עשויה להופיע הפרשה מהנרתיק, אולם לא בהכרח. הופעת ההפרשה תלויה במידת הפתיחה של צוואר הרחם.
מצב של דלקת רחם עם צוואר רחם סגור ("דלקת רחם סגורה") הינו בעייתי יותר כיוון שהכלבה מראה סימני מחלה מבלי שהבעלים יזהה את מקורם.
בדלקת רחם סגורה, הרחם עלול להיקרע וזהו מצב מסכן חיים, בדומה לדלקת בתוספתן (אפנדיציטיס) בבני אדם.
לעומת זאת, כאשר צוואר הרחם פתוח ישנה הפרשה מוגלתית מהנרתיק – לעיתים עוד לפני שהחיה מראה סימנים אחרים.

סימנים קליניים למחלה

הפרשה נרתיקית (לא בכל המקרים), חוסר תאבון, חום, דיכאון, ירידה במשקל, הקאות, שלשולים, שתיית יתר והשתנת יתר.

איך לאבחן

בעת חשד קליני, אישור האבחנה נעשה בעזרת צילומי רנטגן, ו/או אולטרהסאונד בטן ובדיקות דם.

טיפול וטרינרי בדלקת רחם

הטיפול המומלץ בדלקת רחם הינו ניתוח לעיקור הכלבה (הסרת הרחם והשחלות) או החתולה, אותו ניתן לבצע לאחר ייצוב מצבה של החיה (על ידי עירוי של נוזלים ואנטיביוטיקה לווריד). מקרה של דלקת רחם סגורה הינו מקרה המצריך טיפול מיידי.
כלבה שעוקרה ואינה סובלת מסיבוכים של דלקת רחם (לדוגמא, כשל כליה) צפויה לחזור לאורח חיים נורמלי לחלוטין.

מניעה

עיקור בגיל המתאים מונע התפתחות של דלקת רחם.

להתייעצות ופרטים נוספים דברו איתנו.
למידע אודות מחלות רבות נוספות ניתן לקרוא ב-אינדקס מחלות כלבים וחתולים.

השאירו פרטים כאן ונשוב אליכם בהקדם:

או צרו קשר:

כתובתינו: שדרות נורדאו 90, תל אביב